Tania i dobra karma dla psa

2020-09-30
Tania i dobra karma dla psaW kraju, w którym ponad 90% mieszkańców wsi i 60% mieszańców miast posiada w swoich gospodarstwach domowych psy, tematyka dbałości o ich dobrostan nie traci na znaczeniu. Poruszana nieustannie w literaturze, podczas warsztatów, w mediach społecznościowych i mediach w ogóle podkreśla fakt postępującej humanizacji zwierząt oraz zmiany ich miejsca w hierarchii polskiej rodziny. Niezależnie od miejsca zamieszkania czy przekonań środowiskowych, opiekunowie czworonogów zgadzają się, że współczesny pies jest kimś więcej niż tylko wiernym stróżem podwórza. Przyjaciel, członek rodziny, lepsza strona człowieka… - niezależnie od słów, jakimi go określimy, pies jest dla wielu stałą częścią życia, godnym szacunku towarzyszem, bez którego nie sposób wyobrazić sobie codzienności.

Zmiany w pojmowaniu istoty psa, jako członka rodziny sprawiły, że i pojęcie opieki nad nim stało się czymś znacznie bardziej złożonym, a na każdym świadomym właścicielu spoczął obowiązek odpowiedzialności za pełnowartościowe życie. Stąd znacznie większe zainteresowanie kwestiami dbałości o zdrowie, stan psychofizyczny, a nawet samopoczucie czworonożnego przyjaciela. Coraz częściej i chętniej decyzje dotyczące jego diety czy stylu życia podejmujemy z myślą o indywidualnych możliwościach, potrzebach czy preferencjach, i to nie swoich, a właśnie psa.

Nie taki podział jasny, jak go widzimy

Jeszcze do niedawna na żywienie czworonogów Polacy wydawali rocznie średnio 2 mld złotych, a skala wspomnianych wydatków wcale nie maleje. To w naturalny sposób napędza rynek pet-food, który rozrasta się nieustannie, oferując coraz nowsze i ciekawsze rozwiązania żywieniowe. Od początku jego istnienia, gdy na sklepowych półkach stały jedynie karmy suche i mokre, dokonywano formalnego ich podziału na produkty pełnoporcjowe i uzupełniające. Obecnie jednak, ze względu na jego olbrzymią różnorodność, zarówno pod względem ideologii produkcyjnej, pochodzenia surowców czy oficjalnych składów można dodatkowo dokonać wyraźnego podziału jakościowego (choć nadal w sposób umowny) na karmy ekonomiczne, premium i super premium. Można by zatem zakładać, że rynek ten oferuje karmy tanie niskiej jakości, nieco droższe, a jednocześnie bardziej wartościowe oraz te wyraźnie drogie super premium. Niestety, nie jest to aż takie proste.

Karmy tanie i zdrowe – ale czy naprawdę?

Nastawienie na jakość stało się wyraźnym kryterium, zarówno na poziomie kształtowania oferty przez producentów, jak również na etapie wyboru diety przez właścicieli psów, jednakże, mimo wszystko niezmienną determinantą podczas zakupów pozostaje cena. Wielu z nas zadaje więc pytanie – czy istnieje naprawdę wartościowa, w pełni zbilansowana karma, która nie obciążałaby tak bardzo domowego budżetu, pozostając jednocześnie dobrym wyborem dla psa? Okazuje się, że to możliwe. Atrakcyjne cenowo karmy komercyjne dobrej jakości, których składy zaskakują bogactwem naturalnych surowców z kontrolowanych źródeł istnieją, choć potrzeba więcej zaangażowania, by odnaleźć je w gąszczu kolorowych opakowań.

Istotą dobrego wyboru jest jednak zasada ograniczonego zaufania do nieustannie zmieniającej się mody oraz atakujących zewsząd reklam. Co ciekawe, naprawdę wartościowe karmy, jak Dzika Polana wcale nie są intensywnie promowane. Zjawisko to przypisuje się z kolei produktom, które już we wstępie powinny wzbudzać szereg wątpliwości. Tak, jak i w większości gałęzi współczesnej gospodarki ani wysoka cena, ani tym bardziej reklama nie daje gwarancji, że wybrany produkt spełni oczekiwania konsumenta lub chociażby marketingowe obietnice producenta.

Jak odróżnić dobrą karmę od tej kiepskiej jakościowo? I w jaki sposób dobierać produkty żywieniowe dla zwierząt świadomie i ekonomicznie? Kierując się magią składów i dewizą: najlepsze wcale nie musi być najdroższe.

Ale co z tą jakością…?

W tanich karmach standard, dostępnych w supermarketach, czytając etykietę można dostrzec wyraźną kategoryzację składników, uniemożliwiającą określenie rzeczywistych surowców użytych w procesie produkcji. Tym, co powinno również zwrócić szczególną uwagę są sztuczne barwniki, aromaty i konserwanty, których efektem są kolorowe, atrakcyjne dla oka, zachęcająco pachnące krokiety. Również określenia „o smaku…” oraz „z dodatkiem…” w odniesieniu do użytych w karmie surowców jak mięso pochodzenia zwierzęcego powinny wzbudzić czujność konsumenta. Świadczą one bowiem o bardzo niskiej jego zawartości. Karmy standard zawierają głównie produkty zbożowe i pochodzenia roślinnego, co wyraźnie ograniczona ich przyswajalność, warunkuje niską strawność oraz mniejszą wartość odżywczą, zaspokajając jedynie podstawowe potrzeby zwierzęcia.

Karmy premium i super premium, dostępne w sklepach zoologicznych i specjalistycznych lecznicach, działaniem swym ukierunkowane są nie tylko na zaspokojenie podstawowych potrzeb, ale i tych w dużym stopniu zindywidualizowanych. Produkty te, plasujące się zarówno w niższym, średnim, jak i górnym przedziale cenowym, gwarantują obecność dodatków funkcjonalnych oraz znacznie większy udział składników pochodzenia zwierzęcego, zawierają świeże mięso. Warunkuje to wyższą strawność oraz dostępność składników odżywczych. Czytając etykiety takich karm nie mamy wątpliwości, jakie surowce zostały wykorzystane do ich produkcji, a także, że nie zawierają one sztucznych dodatków. Uwzględniając etap życia, zmienne funkcjonalne oraz cele żywieniowe skierowane są do właścicieli świadomych rzeczywistych potrzeb ich czworonogów.

Nie wszystko złoto, co się świeci

Wiele marek, istniejących na rynku pet-food od samego jego początku nadal utrzymuje dawne, wygórowane ceny, wynikające nie z rzeczywistych walorów produktów, ale wysokości nakładów ponoszonych na reklamę i marketing brandowy. Z kolei naturalnie smakowite, dobrej jakości karmy, takie jak tania i dobra karma dla psa Dzika Polana, często znacznie słabiej reklamowane zaskakują atrakcyjną ceną. Budując relację opartą o zaufanie i rzeczywiste zadowolenie klienta, producenci takich wciąż mało znanych marek premium jak Dzika Polana rezygnują z rozbuchanego marketingu. Stawiają tym samym wszystko na rzeczywistą wartość własnej oferty, pamiętając, że ceny karm, zaraz obok jakości, wciąż stanowią jeden z najistotniejszych czynników wyboru.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel